2016. február 21., vasárnap

Elképzeléseim az oktatás jövőjéről

Múlt szombaton szolidaritást vállaltam a közoktatásban dolgozókkal, és fent voltam a tüntetésen az Országháznál. Óhatatlan, hogy egy ilyen inspiratív esemény elindítja a gondolataimat az oktatás jövőjével kapcsolatban.

Röviden azt gondolom, hogy az iskola helye a készségfejlesztés, szocializáció és véleményformálás intézménye kellene, hogy legyen. Kisebb csoportokkal, több facilitáló tanárral. Nem is feltétlenül kellene minden anyagot leadni – meg kellene adni, hogy mi a követelmény, és megtanítani a gyerekeket arra, hogy az információnak proaktívan utánanézzenek.

Beszéljen és írjon (gépeljen) helyesen és gyorsan a gyermek, olvasson gyorsan és pontosan, legyen véleménye a dolgokról, legyen tájékozott benne, hogy mik a korunk legnagyobb társadalmi kihívásai, legyen zöld tudatú, globálisan érzékeny, természetszerető, emberszerető, higgyen abban, hogy fenntarthatóan kell megvalósítani mindazokat a társadalmi válaszokat, amelyeket korunk válságokkal tűzdelt állapota megkövetel.

Ami a száraz adatok leadását jelenti, meg lehetne ezt oldani játékos formában. Van ez a NationStates.com nevű vicces országszimulátor. Arra gondoltam, hogy ennek mintájára lehetne kreálni egy olyan játékot, amiben a diákok kvízkérdésekre válaszolnak, egymást is kihívva párbajra, és a kvízkérdéseknek megfelelően mindig hozzáadhatnak valamit az országukhoz.

Ha valaki a mitológiatudását szeretné csillogtatni, megépíthetné országába az Olümposzt. Mást a zene érdekel, zenei kérdésekkel hangversenytermet építhetne vagy Sydney Operaházat. De a komolyabb épületekért keményen meg kellene dolgozni, mármint kvíztudásban. Ilyen módon a gyermek tájékozottságának közvetlen tükre lenne a játék, rövid elemzés után kiderülne róla, hogy mi az a téma, amiben a legjártasabb.

Ez a játék általános iskolai tananyagtól egyetemi szintű leckékig tartalmazhatna versenykérdéseket, a gyermek pedig saját ütemében haladhat: felépítheti általános műveltségét a kezdeti elvárt témáktól a szabadon választott szórakoztató információig. A lényeg: a gyerek észre se venné, hogy tanulnia kell – ez egy játékos verseny lenne, sok humorral, online közösséggel, fórummal. Kicsit olyan, mint a Honfoglaló, csak nagyobb lélegzetvételű – ha megvolna több nyelven a kérdések tükörfordítása, elképzelhető lenne, hogy egy amerikai diákot hívok ki szellemi párbajra.

A másik lehetőséget abban látom, hogy a YouTube-ot jobban bevonják az oktatásba. Ha elég korán elkezdenék oktatni a videoszerkesztő programokat, a gyerekek készíthetnének rövid informatív jellegű oktató videókat bizonyos témákban, ez segítené önkifejezésüket, úgy hogy közben próbálnak szórakoztatóak, humorosak és kreatívak lenni. Meg persze a gyerek, aki megtanulja ezeket, később könnyebben csinál saját műsort YouTube-on akár. Könnyebben kifejezi magát, vállalja a véleményét, és nem áll be a sorba. Mer innovatív és kreatív lenni, hosszú távon hasznosabb tud lenni a társadalom számára. Ez mindannyiunk érdeke.

De ha már a számítástechnikánál tartunk, szerintem meg kellene adni a lehetőséget, hogy a gyerekek programozni tanuljanak az iskolában. Az informatikai ipar az egyik legdinamikusabban fejlődő iparágak egyike – igazán meglovagolhatnánk a hullámot.

Jegyek egyáltalán nem kellenének. Mérni lehetne a tudást, visszajelzést is lehetne adni, de nyitva kellene hagyni a történetet arra, hogy a gyermek tanuljon a hibáiból, és kitartásával magasabbra emelkedjen, mint a hibázásai előtt.

Úgy gondolom, hogy a tanítási rendszer az ország legmeghatározóbb tényezője. Generációk sorsáról dönt, felelősek vagyunk érte, hogy milyen fiatal felnőtteket küldünk ki a nagyvilágba. A változások ideje eljött, csak jó irányba változzunk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése